Hoe fietst de Sparta ION E-Speed – review
|Het gebruik van elektrische fietsen heeft de laatste jaren een enorme vlucht genomen. Het is dé uitkomst voor woon-werkverkeer en ideaal voor mensen die net dat duwtje in hun rug nodig hebben. Maar als je zelf al aardig doortrapt op je fiets wat dan? Dan is er nu ook een sportievere variant beschikbaar: de speed pedelec, ook wel speed bike genoemd. Deze snelle elektrische fiets schakelt de ondersteuning niet uit bij 25 km per uur, maar kan door tot een snelheid van wel 40 km per uur.
Sparta is de eerste Nederlandse fabrikant die een speed pedelec (ook wel speed bike of s-bike genoemd) op de Nederlandse markt brengt: de Sparta ION® E-Speed. Een elektrische fiets die ondersteunt tot 40 km per uur. Zogezegd het ideale vervoersmiddel voor woon-werkverkeer. Deze innovatieve fiets kreeg al meteen bij de lancering de GIO erkenning 2013.
De specificaties van de Sparta ION® E-Speed:
- Snelheden tot 40 km per uur: verschillende standen: tour, sport, power en eco
- Actieradius tot 145 km
- Uitgerust met gashendel waardoor de fiets ook autonoom kan rijden (zonder trappen)
- Volledig geïntegreerde, onzichtbare accu
- Geruisloze en krachtige achterwielmotor zorgt voor de aandrijving
- Stoere look
Kenteken, verzekering en AM rijbewijs zijn verplicht voor deze fiets en een helm is zeker aan te raden. De adviesprijs van de fabrikant is 2599 euro, maar in werkelijkheid vaak rond de 2200 euro aan te schaffen.
Zie bijvoorbeeld: Sparta ION E-Speed Dames 2014
StraatDeal
De specificaties spreken tot de verbeelding, maar hoe fietst deze speed bike in de praktijk? Dankzij project de StraatDeal, een pilotproject van het samenwerkingsverband ‘Midden-Nederland Bereikbaar’, konden wij deze fiets een dagje uitproberen. Zal de speed pedelec mensen kunnen verleiden om de auto wat vaker te laten staan? Wiewatwaarhoe test het uit.
Gebruikerstest Sparta ION E-Speed
Eerste indruk
Fietsenzaak Jonico leverde ons de fiets en de eerste indruk is goed. Geen opvallend sportieve fiets om te zien, geen racefiets stuur of iets dergelijks, maar wel robuust en stoer in matzwarte kleur. De accu’s mooi weggewerkt in het wat dikkere hoekige frame. De rode kabels accentueren het geheel subtiel. Ook de koplamp met ledverlichting is mooi geïntegreerd boven de voorvork en te bedienen met de knop op het stuur. Overigens gaat de lamp in een tunnel vanzelf aan. Jammer is wel dat de opvallende nummerplaat achterop afbreuk doet aan het stoere uiterlijk. Ook de spiegel aan het stuur is wat dat betreft een kleine afknapper. Maar een kentekenplaat heeft te maken met de wettelijke regels en niet met de fabrikant. Bovendien gaat het er natuurlijk niet alleen om hoe hij er uit ziet. De vraag is of deze krachtpatser ons hart sneller kan doen slaan met zijn prestaties?
Op de weg
Door de accu’s is de ION E-speed wel wat zwaarder dan een gewone fiets, maar door de versnellingen is hij toch ook nog goed vooruit te trappen zonder ondersteuning. Dat is natuurlijk fijn wanneer de accu uitvalt, maar eerlijk is eerlijk, eenmaal de fun ontdekt van de ondersteuning wil je hem niet meer zonder gebruiken. Opstarten gaat met ondersteuning namelijk heerlijk snel en soepel. Net of iemand je een duwtje in de rug geeft. Bij het eerste gebruik is het even wennen, want in de power-stand betekent dit een flinke duw vooruit. Bijna eng zo gemakkelijk je de weg over sjeest.
1. De ervaring van een recreatieve huis-tuin-en-keuken fietser
Het is bij het opstappen even wennen aan het verende zadel, maar dat duurt niet zo heel lang. De eerste keren dat de pedalen worden ingetrapt met ondersteuning vliegt de fiets vooruit. Naar later blijkt was de fiets in powerstand geschakeld. De krachtigste ondersteuning. Even terugschakelen met de knoppen op het stuur naar de tour-stand. Maar ook dan zoeft de fiets vooruit en met een paar rustige omwentelingen is de 25 km bereikt. In alle drukte van het verkeer is het even wennen aan de nieuwe snelheid, drempels zijn opeens snel dichtbij komende obstakels en andere weggebruikers zitten veel sneller in de weg. Ook het inknijpen van de remmen lijkt met een vertraging te gaan en het is even zoeken naar het gevoel. Het stuur is wat breed en dat gevoel wordt versterkt door de gemonteerde spiegel aan het linker handvat van het stuur. ook later tijdens het fietsen geeft dit een breed gevoel wat niet prettig is in de bochten en bij het passeren van medeweggebruikers. Het nut van deze spiegel, die vermoedelijk niet standaard op de fiets zit, blijft een raadsel, want achter je kijken kun je er niet mee. Na een kort testrondje is het tijd voor een langere proefrit met ruimte om echt eens voluit te gaan. En ja dan ervaar je het echte speed pedelec gevoel.
Wat een plezier zo’n fiets. Heerlijk tegen de wind in door de weilanden en toch makkelijk zo’n 30 km per uur fietsen. Met een beetje doortrappen is de 35 km zo gehaald. Eerlijk gezegd is het fietsen hierop natuurlijk een beetje voor luie mensen die niet alles uit zichzelf willen halen, maar het geeft wel een kick om zo op snelheid te komen en te weten dat je dit ook vol kunt houden terwijl je geen echte doorgewinterde fietser bent. Wielrenners inhalen is opeens geen probleem. Je fietst met gemak grote hoeveelheden kilometers weg, de accu houdt het prima en geeft ook keurig de resterende actieradius aan dus je weet waar je op kunt rekenen. Nu ik de smaak te pakken heb, maar even doortrappen naar de 4o dan. De laatste kilometers zijn het zwaarst, want boven de 38 wordt het moeilijker en ja de 40 is bereikt, maar dan merk je wel meteen dat de ondersteuning uitschakelt. In de harde wind lijkt de fiets bij hele hoge snelheid ook wat zwabberiger aan te voelen, maar dit kan met wennen te maken hebben. De fiets is verder vrij stabiel, alleen het nemen van de bochten met hoge snelheid is nog even aftasten. Ook wellicht omdat de fiets in het bochtwerk wat stug aanvoelt.
De lange testrit was bijna 30 kilometer lang en is ongeveer in een uur afgelegd, al met al een mooi resultaat. Zonder zweet stap je af en toch heb je het gevoel lekker in beweging te zijn geweest. Zeker voor herhaling vatbaar.
2. De ervaring van de sportieve fietser
In het begin is het wennen aan het geveerde zadel, het voelt even vreemd aan maar op zich naar een aantal km zitten begin je er aan te wennen.
Nederland is een land van fietsers, maar ook een land van drempels, met veertig een drempel over is nog steeds geen prettig gevoel zelfs niet met een geveerd zadel. Je wordt min of meer gelanceerd, nu is dat niet het grootste probleem als je even uit het zadel gaat en gaat staan op de pedalen. Maar dit blijft toch voorbehouden aan de wat meer ervaren fietsers onder ons.
De speed pedelec fietst in de stand zonder ondersteuning nog steeds redelijk lekker, doordat je prima met de fiets kan schakelen. Natuurlijk voelt het wel veel zwaarder aan. Maar mocht de accu ermee op houden dan nog steeds valt er goed met de fiets te fietsen. Omdat ik gewend ben met wielrennen hoge snelheden te rijden vond ik het irritant dat boven de veertig kilometer de begrenzer aan slaat. De E-fiets stagneert en de snelheid valt direct terug. Omdat de fiets zwaarder is dan een gemiddelde racefiets is continue op 40 km per uur fietsen een lastige klus.
Deze fiets was uitgerust met een spiegel waar ik geen extra nut van in zag, in de spiegel kijken levert geen extra veiligheid op. De enorme kentekenplaat op de achterkant , oogt als de plaat van een SH fietser ofwel zo’n bord voor slechthorenden. De fiets is stabiel hoewel ik hem met hoge snelheden in de bochten wat lomp vind aanvoelen. Het stuur is groot en lomp waardoor hij in de bochten minder goed reageert. Hij stuurt niet zo direct als dat je zou verwachten bij een fiets van dit kaliber. De remmen voelen niet comfortabel aan, zeker niet bij de hoge snelheden. Het stuur is verstelbaar in hoogte. De fietscomputer is groot en had wat mij betreft veel kleiner gemogen. Hoe kleiner hoe lichter.
Wat ik een nadeel zou vinden is de open ketting kast, de ketting ligt bloot en alle tandwielen liggen bloot, wat maakt dat zo’n fiets veel meer onderhoud nodig heeft. Aangezien onze testfiets een echt woon-werkpaard zou moeten zijn, is dit een nadeel. Hoe meer modder en zand er tussen de derailleur en de tandwielen komt hoe zwaarder de fiets zal gaan lopen, dit is voor elke fiets met open delen overigens het geval.
Voor de gemiddelde fietser die toch iets sneller wil dan de 25 km is dit een prima elektrische fiets. Ondanks tegenwind zoef je vooruit, je bent snel weg bij het verkeerslicht (als er geen mensen voor je staan dan). Maar wil je harder dan 35 dan kun je beter overstappen naar de racefiets. Als de begrenzer intreedt is meteen gedaan met de pret de snelheid zakt terug en continue 40km per uur rijden zit er niet in.
Wettelijke regels en veiligheid
Het gebruik van speedbikes is nogal omstreden en roept veel discussies op bij fiets. Door de hoge snelheden neemt de kans op ongelukken toe, zeker omdat op het fietspad het snelheidsverschil te groot is. De grens tussen fiets en brommer is aan het vervagen door deze tussenvormen van vervoer. Je trapt op eigen kracht, maar wordt wel ondersteund met een motor. Het is bijna geen fietsen meer te noemen. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu rekent de speed pedelec dan ook tot de categorie snorfietsen, vandaar ook het kenteken. Je mag hiermee tot 25 km per uur op het fietspad. Rij je er 45 km per uur mee binnen de bebouwde kom dan ben je in principe in overtreding. Niet dat daar op dit moment snel naar gehandeld wordt, maar met de toename van het gebruik van de E-bikes zal ook de discussie hierover toenemen en wellicht ook andere regels vragen.
Testoordeel Sparta ION E-speed
Je zit met de speed-pedelec zo op de 30 km per uur of hoger, een prima fiets dus voor langere afstanden woon-werkverkeer. Je bent lekker in beweging, maar je komt niet bezweet en afgemat op je werk aan. Zeker een prima alternatief voor de auto, en het openbaar vervoer, maar dan moet je route er wel geschikt voor zijn. De speed pedelec is namelijk minder geschikt voor het gebruik in de stad of drukke dorpskernen vanwege de hogere kans op ongelukken. Overige verkeersdeelnemer schatten je snelheid niet goed in, omdat de fiets er uit ziet als een fiets en niet als een (snor)brommer. Het fietsen op hoge snelheid vergt bovendien beduidend meer concentratie en reactievermogen en is mede daarom minder geschikt voor de oudere of onzekere bestuurders. Het zal sommigen meer stress opleveren dan plezier.
Het uiterlijk is robuust en de accu’s zijn mooi geïntegreerd in het frame. De testfiets kwam met een spiegel waarvan de functie onduidelijk is gebleven. De spiegel is eerder storend, omdat het je gevoelsmatig lomper en breder maakt in bochten, bij versmallingen en bij passeren. Nadeel is wel dat een open kettingkast meer onderhoud vraagt. De bedrading had beter en mooier weggewerkt kunnen worden, alles loopt over en langs de fiets. Dit had best door het frame gemogen, maar waarschijnlijk was dit niet mogelijk door de accu’s die erin zitten. Leuk is wel de rode kleur van de kabels.
De echte racefietser zal liever op eigen kracht hoge snelheden bereiken en het gevoel over zijn fiets blijven houden, maar de iets minder sportieve fietser zal zeker de lol ervaren van het extra zetje, de hoge snelheid en de kans om hiermee grotere afstanden in korte tijd af te leggen. Dat maakt fietsen leuker. De prijs valt ook mee en valt niet veel duurder uit dan een reguliere e-bike.
Conclusie: de Sparta ION E-speed is een prima fiets die de alledaagse fietser zeker zal verleiden tot grotere prestaties, is niet geschikt voor onzekere bestuurders, maar heeft wat ons betreft wel een hoge fun factor.
Leuke review, helaas nier erg uitgebreid.
De opmerking over de spiegel vind ik ietwat vreemd, er wordt al gesteld dat het voor de wet een snorfiets is.
Drie maal raden wat er verplicht is op een snorfiets? Juist een spiegel!
Ook is er helaas de wettelijk verplichte standaard aanwezig, standaard moet inklappen wanneer onbelast. De fiets is hier veel te licht voor, een voorbijganger die tegen de fiets stoot is al voldoende om de fiets dan te doen omvallen.
Om deze reden heb ik die van mij vervangen voor een normale standaard.
De rode kabel is geen goede kabel. De mantel is te zacht waardoor de fiets slecht schakelt. Dit is bekent bij Sparta en de kabel wordt dan ook vervangen voor een goede, helaas zwarte, kabel als iemand een klacht heeft.
De spiegel zal inderdaad verplicht zijn, maar de spiegel op de testfiets was van weinig nut. We konden hem niet zodanig instellen dat je er ook echt achter je mee kon kijken (bleef niet in positie). Uiteindelijk zagen we in de spiegel alleen de eigen fiets. Misschien dat een ander soort spiegel dit probleem wel oplost.
De standaard klapt inderdaad vanzelf in, maar dit is ons bij het testen niet tegengevallen (de fiets leek toch redelijk stabiel te staan), maar het zal inderdaad gevoeliger zijn voor passanten die tegen de fiets aan botsen.
Ondertussen de fiets een maand of twee in gebruik. Helaas is de kwaliteit van (mijn) fiets niet erg goed.
De fiets is erg onbetrouwbaar gebleken. Groter afstanden durf ik er niet meer mee te fietsen door al de storingen die er telkens zijn.
Wat is er bij mij al vervangen:
De lader
Het achterwiel met motor
Het batterijpakket.
Erg jammer dan de fiets zo onbetrouwbaar is.
Ik hoop voor andere bezitters dat dit alleen mijn fiets betreft.
Jan, ik ben voornemens om een Sparta espeed aan te schaffen. Maar jouw review maakt mij terughoudend. Betrouwbaarheid is toch wel een belangrijk punt. Mijn vrouw heeft een Sparta Ion, maakt veel kilometers en heeft al jaren lang nooit problemen.
Hoe bevalt de fiets nu? Is de spiegel te demonteren. Kan je het kentekenplaatje ook demonteren? Er is toch niemand die het verschil ziet. En heb je nog suggesties voor mij voor een eventuele aanschaf?
Zijn er nog andere forums met ervaringen over deze fiets?
Groet, Stephan.
Ik heb voorheen ook een gewone sparta ion gehad. Nooit een probleem mee gehad.
Ondertussen in ook het display en de gashandel/ bediening vervangen.
Sinds dien geen problemen meer gehad. Hij fietst uitstekend en de actieradius van de accu is meer dan er door sparta wordt aangegeven.
Je vraag over de spiegel, ja hij kan er eenvoudig af. Bij mij heeft hij er nooi opgezeten. Nut heeft hij toch niet.
Evenals de kentekenplaat, ook deze zit nog nieuw in de fietstas. Wel netjes verzekerd uiteraard.
Dus mijn suggesties bij aanschaf zijn, de spiegel niet laten monteren en de kentekenplaathouder ook niet.
Jan die fiets van jou is op maandag gemaakt, of heb je in een knollenveld gereden. Waarschijnlijk door een paar werklui die op zondag een feest hadden. Is er nog iets positief te melden. Ik hoop wel dat dit toeval is inderdaad.
Voor zover ik het nu kan bekijken blijk ik inderdaad een maandag model te hebben. Vooralsnog zijn de problemen opgelost.
Er is trouwens nooit moeilijk gedaan door sparta, geen gezeur en gewoon de onderdelen vervangen. Is toch erg positief.
Wel moet je de 40 kmh direct uit je hoofd zetten. Dat haal je niet. Ja met de wind in de rug van de heuvel af. 38.5 is het maximum haalbare. En ja ik heb op verscillende e-speeds test gereden.
38,5 op de teller wel te verstaan. Ongeveer 36 in echte snelheid.
Wettelijk moet de teller een afwijking in de plus hebben. Dus te veel aangeven. 11% is de maximale afwijking die er mag zijn.
Sparta heeft voor de maximale afwijking gekozen omdat hun fietsen technisch niet in staat zijn om de 40 te halen.
Dit verzin ik niet zelf maar in mij door Sparta verteld.
De motor wekt namelijk ook stroom op als hij in bedrijf is. Soort van generator, bij een tellersnelheid van 38,5 kmh (36 echte kmh) is de opgewekte spanning gelijk aan de accuspanning. De motor kan dus niets meer leveren.
Feitelijk is het dus de langzaamste speedbike die er op dit moment te koop is.
Op de testfiets hebben we wel de 40 (op de teller) gehaald, maar toegegeven het is wel lastig om de 40 te halen en zeker om de snelheid boven de 40 vast te houden. Voor de huis tuin en keuken fietser is het echt alles op alles zetten om even een glimp van 40 op de teller op te vangen. De getrainde wielrenner lukte dit makkelijker, maar boven de 40 is het keihard werken om de snelheid erboven te houden en niet iets om lang vol te houden. Dat gaat op een racefiets makkelijker, omdat deze veel lichter trapt en stuurt bij de hoge snelheden waar je op de e-speed geen ondersteuning meer krijgt. Gemiddeld kun je op de e-speed makkelijk 34-38 km per uur fietsen, maar wanneer je geen lange rechte stukken kunt fietsen en je meer in de drukte van de stad begeeft gaat de snelheid wel omlaag.
Dit is mijn derde ion ,kwa kwaliteit en garantie is dit de beste e fiets die er is vooral de e speed een echte aanrader super!!
Ik ben eigenaar van zo’n Sparta. Spiegel heb ik reeds veranderd (was nochtans een duurder model, het origineel) goedkoper model en beter.Maar de spiegel is het minst van m’n zorgen deze fiets vreet spaken uit het achterwiel,volgens mij zijn de spaken niet voorzien op snelheden van ongeveer 36km/u(want om 40km/u te halen moet je toch al héél sportief zijn.Met een gemiddelde van om en bij een spaak elke 2 maand is dit een extra kostprijs .Ga nu leren om zelf spaken te vervangen om kosten en tijd te besparen.
Patrick, hebben ze wel gecontroleerd of de spanning op je spaken in orde is? Wij hebben dat eens met een racefiets gehad en daar bleek dat het euvel te zijn (anders blijf je inderdaad spaken vervangen). Oh, en drempels of stoepranden nemen met hoge snelheden is overigens ook funest.
Beste fietsers,
Ik heb de E- speed nu een maand. Al veel gefietst. Enkele details: de spiegel is wel goed stelbaar, ik had het pas na een week door dat je de spiegel zelf nog kunt bijdraaien door spiegel zelf te draaien in tweede scharnierpunt vlak naast de spiegel.
Veertje van standaard heb ik verwijderd waardoor de standaard goed blijft staan en niet spontaan inklapt na een duwtje door een passant.
Verder een extra spatbordbeugeltje achterop laten monteren om te voorkomen dat de fietstas tussen de spaken komt. En natuurlijk de kentekenplaat en beugel eraf en in de fietstas gedaan. Verzekerd bij de ANWB en een extra 3 sterren ART slot gekocht ivm diefstalverzekering. Ik ben heel blij en tevreden met de fiets! Gr. Marcel
Ondertussen al bijna 3000 kilometer gefietst op de e-speed. Moet zeggen dat de laatste 1000 kilometer probleemloos zijn verlopen.
Uiteindelijk dus nu ook blij met de fiets.
Inmiddels ruim 10.000 kilometer gefietst met mijn Sparta e-speed. (Periode april-december 2014) Ik gebruik de fiets hoofzakelijk voor woon-werkverkeer, elke werkdag overbrug ik 30 kilometer enkele reis. Tot heden zeer tevreden. Voorheen ging ik altijd met het openbaar vervoer. Ik wil niet meer terug, ben eigenlijk nu een beetje verslaaft aan de fiets.
Ik heb de fiets altijd op de Tourstand(nr. 3). Bij wind in de rug haal ik gemakkelijk 35-38 kilometer, bij wind tegen 30 kilometer. De spiegel en kentekenplaat en houder heb ik standaard in de fietstas. Laatst display stuk, echter deze werd gratis vervangen.
Nadelen:
– bij slecht weer en zout op de weg; iedere week ketting schoonmaken.
– remblokjes zijn inmiddels 2 maal vervangen.
Heb de eerste 700 km op de speedbike gefietst. Wat een beest van een apparaat! Hij doet precies wat je verwacht, heel soepel en trapt direct mee. Doe ook woon-werk en zie het als een goed alternatief voor de auto. In de stad wel rustiger aan, want een ander schat jouw snelheid niet altijd goed in. Fietst stabiel, actieradius valt niet tegen. Ook in stand 3 nog ruim boven de 30. In stand 4 is de 38 meestal in beeld.
Heeft ‘wiewatwaarhoe’ niet eerder met een verende zadelen gefietst? Ook het bericht van de echte racefietser die liever op eigen kracht deze snelheid bereikt… Dan ben je wel een hele echte hoor! Want ik zie de bipsen van onze tricot-vrienden vaak kortstondig. De fiets is zeer stabiel.
Nu al de remblokken moeten vervangen…
and how behaves the bike in coast?
merci et bonjour de Fouras,France
I’m sorry we did not test the bike at the coast but we can imagine the damage sand or saltywater can do (to any bike) especially to the electronic parts and the open chain guard. So good maintenance will be no luxery and will make it maybe a little more expensive.
De fiets heeft kuren gehad, hij viel steeds uit. Achteraf bleek de fietsenwinkel het calibreren van de fiets na een servicebeurt te zijn vergeten. Vraag daar dus even naar. De nieuwe remblokken houden het veel langer uit.
Nu werkt alles weer naar behoren, ik zie inmiddels steeds meer speedbikes om me heen… Ik geef mijn collega speedbikers geen ongelijk, wat een genot! Toch buiten, niet in de auto, lekker peddelen.
Sinds een aantal maanden gebruik ik de Sparta ION e-speed. Al met al een prettige fiets die mijn erg goed bevalt. Reageert snel, voelt goed mee met de druk die op de trappers gezet wordt en fietst gewoon top! Sinds ik deze fiets heb laat ik de auto vaak staan!
Aandachtspunten:
– accuduur ongeveer 25% minder dan Sparta opgeeft!
– laadtijd accu is langer dan Sparta opgeeft
– steker achterwiel zit langs het frame bij de standaard, erg irritant, je ’trapt’ deze regelmatig los bij het uitklappen van de standaard
– versnellingskabel (de rode) is baggerkwaliteit, moest na 300 Km al vervangen worden
– bij nat wegdek altijd natte schoenen, een spatlap monteren op het voorspatbord is een must (vreemd dat deze er niet standaard al op zit)
– regelmatig vetten van de ketting en derailleurwieltjes is noodzakelijk, met name bij nat weer.
– remblokjes slijten erg snel, ik heb nu nog de ‘fabrieks-blokjes’, vermoedelijk ie dit niet zo’n goede kwaliteit.
Ondanks de aandachtspunten kan ik deze fiets bij eenieder aanbevelen!
Accuduur is bij mij zelfs meer als dat Sparta aangeeft. vreemd, ik rijd ongeveer 40km in de hoogste ondersteuning.
Laadtijd heb ik nooit op gelet, zou zo maar langer kunnen zijn.
De stekker van de motor zit bij mij aan de binnenkant van de achtervork. Is dus onmogelijk om los te trappen. Zouden ze dat veranderd hebben?
Rode versnellingskabel is inderdaad bagger. Ook bij mij al voor 300 km vervangen. Schakelde voor geen meter.
Yep spatlapje is nodig!
Derailleur heeft zoals altijd onderhoud nodig. Dat heb je nu eenmaal met die dingen.
Remblokjes slijten snel. Maar dat lijkt me normaal met dergelijke snelheden.
Ik ben blij met mijn e-speed!
Ben sinds kort de gelukkige eigenaar van een e-speed.
Rij dagelijks 46km woon-werk, heb een extra lader besteld voor mijn werk.
Neem hem nu nog mee heen en weer.
Geweldige fiets, vandaag heb ik er een ligstuur op gemonteerd voor wat extra comfort.
Zag in de vorige reacties dat de remblokken snel slijten, zelf schakel ik altijd “automatisch laden” in, dan remt de fiets op de motor zodra je stopt met trappen.
Vind ik prima werken en hoef daardoor bijna niet te remmen.
Komt natuurlijk nog bij dat ik een groot gedeelte door de polder kan rijden met lange rechte stukken, en dus minder remmen.
39 km/uur is prima te doen met meewind (ook om vol te houden), met tegenwind zit ik rond de 35km/uur.
Al met al een echte aanrader.
Er zijn natuurlijk meer merken die speed-fietsen aanbieden, maar deze is, voor zover ik weet, de enige die de mogelijkheid biedt om er 3 jaar extra garantie bij te kopen (€160,-)zodat je in totaal voor 5 jaar onder de pannen bent voor onverwachtse grote uitgaven zoals accu, motor e.d.
Speelde voor mij een grote rol bij de aanschaf van deze fiets.
Ondertussen is alle “maandagmorgen” ellende van mijn e-speed verholpen.
Fietst nu al vele kilometers zonder problemen. Super service van Sparta dat alles netjes is opgelost.
Vervangen bij mijn fiets is:
Achterwiel met motor
De accu
Display
Displayhouder
De bediening voor de fiets bij het handvat
De versnellingskabel
De achtertandwielen
Oja de remblokjes zijn al twee keer, bij onderhoud, vervangen. Die slijten snel met deze snelheden.
Maar zoals gezegd nu al vele kilometers dik tevreden. De accuduur is ook prima. 40 km op de hoogste ondersteuning vind ik er netjes.
Voor langere toertochten, heb ik ondertussen ook de range extender laten monteren. 1000 Wh aan boord nu.
In ondersteuning twee is 200 kilometer makkelijk haalbaar.
In stand 1 zou ik een 300 kilometer kunnen rijden.
Helemaal blij met mijn e-speed!
hoi jan ik lees dat je ook de ervaring hebt dat je een bereik van 300 km zou hebben zelf heb een keer een tocht gefietst van 150 km in stand 1 en had nog 51% in de accu over maar ik ben wel van mening dat de ondersteuning te weinig is hoe ervaar jij dit
Beste,
Ik ben nieuwsgierig naar je ervaring met de range extender. Welke accu wordt er eerst leeggereden ? Moeten beide accu’s apart aan de lader ? Hoeveel bedroeg de kostprijs van het pakket inclusief de installatie?
mvg,
Patrick
Ik was zelf voornemens om een Sparta Ion E-speed te kopen. Voor woon- werkverkeer 63 km per dag. Het model van de fiets vond ik niet echt bijzonder. Persoonlijk vind ik dat het stuur in de lijn van de voorvork te ver naar achter helt. Net alsof je met een vaartje achter onder een vrachtwagen bent gereden.
In de reviews lees ik over de actieradius, laadduur en de (beperkte) max. snelheid. Dat verrast mij toch wel. Mede daarom zie ik dat ik, voor mij, de juiste keuze heb gemaakt om niet voor de Sparta te kiezen.
Ik heb de Victoria 10.7 gekocht. Van het model werd ik direct enthousiast. Vanaf april tot half juni ruim 2000 km probleemloos gefietst. De turbo stand gebruik ik zelden. In de sportstand met een prettige trap cadans, rond de 80 omwentelingen, zijn snelheden tussen de 38 en 41 km/h goed te halen. In de turbo stand is 44 / 45 echt geen probleem. De actieradius en oplaadtijd is ook geheel in overeenstemming met wat staat vermeld.
Het enige waar ik bij de Sparta enigszins jaloers op ben is het schakelsysteem van de Nuvinci.
De prijs is praktisch gelijk van beide fietsen. Het ontbreken van het Nuvinci schakelsysteem neem ik op de koop toe ;-))
De Victoria hebben wij nog niet geprobeerd, maar de beschrijving klinkt goed. Een kleine kanttekening bij de opmerkingen: de Victioria 10.7 is wel degelijk een prijsklasse hoger (scheelt naar wij kunnen zien zeker 1000 euro met de Sparta) en de Sparta is ontwikkeld om tot 40 km te ondersteunen i.p.v. 45 km dus daar kun je ook eigenlijk geen hogere snelheden van verwachten.
Dat van de 40 km/h had ik niet gezien. Ging er eigenlijk automatisch vanuit dat een speed pedelec altijd tot 45 km/h zou gaan. Dat is dus niet het geval.
De prijs van een begint vanaf €2800,- vlgs de Sparta site. De Nuvinici komt op €3150,-. Dan zit je al bijna op de nieuwprijs van een Victoria.
Over een prijs moet je natuurlijk altijd onderhandelen. Zonder inruil heb ik beduidend minder betaald dan de adviesprijs.
Ondertussen bijna 3500 km probleemloos afgelegd en nog steeds erg tevreden.
De Sparta die wij hebben getest is te koop voor ca. 2100 euro (inderdaad niet de adviesprijs) dus dat maakt het verschil wel degelijk zo groot. Wel goed om te horen dat de Victoria zo goed bevalt, zou een mooi alternatief kunnen zijn voor de Sparta.
ik spreek mijn onvrede uit over de sparta fiets;
Mijn buurvrouw van 82 jaar is al 2 keer gevallen met deze fiets door dat het stuur los schoot liep af met een schrammetjes en een bulten maar 1 keer is het
wel fout.
na diverse keren terug naar de fietsenmaker bleef het herhalen.dit verhaal hoorde ik en ging op onderzoek uit wat bleek het PLASTIC palletje afgebroken
van het klemmetje.
dan nog even over de slechte constructie dit is gevaarlijk om met deze fiets deel te nemen aan het verkeer.
Het lijkt er niet op dat het hier over de Sparta ION E-speed gaat. Voor oudere mensen is deze met ondersteuning tot 40 km per uur ook niet echt geschikt Met elke fiets gebeuren ongelukken, maar wij kunnen niet zeggen dat de stuurconstructie van dit type Sparta ondeugdelijk is. Ook vreemd dat de fietsenmaker dit niet heeft geconstateerd nadat de fiets (zelfs diverse malen) terugkwam.
Zeer goede fiets. In tegenstelling tot de meeste is dit frame lekker star.
I heb reeds twee fietsvakanties zonder problemen gefietst. eenmaal 800 km in/week en een andere van 550 km /week. Laat de accu NOOIT helemaal leeg trekken altijd een 5 % vol laten. De computer in achterwiel heeft spanning nodig om te functioneren. Inderdaad is de ketting wat roestgevoelig. maar alles functioneerd zoals het hoort. Goed en degelijke fiets. De manioer van constructie is goed. schroefjes en boutjes zijn te vervangen. Geen plastic klipjes en zo. Kunstof waar het kan. Zou niet zonder de spiegel willen fietsen. Bij 40Km achterstevoren in verkeer is niet slim. De volgen de weer een ION van Sparta of Koga (broertje van Sparta)
Ik heb die van mij 1.5 jaar en ik heb nog nooit zo’n geweldige fiets gehad. De snelheid en het stoere uiterlijk( ik noem het robuust in plaats van stijf) is waar ik voor gegaan ben. Ik heb al wel wat met de kogellagers en ketting gehad. Dit was wel garantie. Die van mij haalt gerust 40 km. Ik heb de nummerplaat niet gemonteerd maar in de fietstas en geen spiegel. Minder fijne punten; schakelt minder. Geen fijne handvatten. Open kettingkast met meer onderhoud tot gevolg. Verder rijdt hij keihard. Fijn zadel. Goed stevig stuur. Mooie look.En gaspendaaltje die zonder inspanning nog tot 20km doorloopt. Hij is van mij! Ik gebruik hem dagelijks voor het werk….
Mijn fiets bevalt nog steeds goed en heeft nu bijna 6000 in gelopen. Hij heeft wel onderhoudt nodig. De ketting en tandwielen zijn vorige maand toch vervangen na 5500 km . Dit was geen garantie maar wel korting omdat dat iets te snel was (normaal bij 8000 km) Koste eigenlijk 123 euro betaald is 75 euro. Vorige week remblokje voor 2de keer vervangen 12.50 euro en de standaard knapte af bij de veer omdat er een bout bij de veer midden door de standaard is geboord. Dit zat wel in de garantie. Tja je fietst veel meer en hoge snelheden dan gaat slijtage ook sneller. Maar daarentegen scheelt het aardig wat autoritten. Want zonder e speed zou ik die afstanden die ik dagelijks fiets niet snel pakken voor woon en werkverkeer.
Ik heb de fiets nu ruim een jaar. En 3500 km gereden. Ik ben zeer tevreden over deze fiets. Je kan er hoge snelheden mee rijden. Ik gebruik de fiets ook voor grotere afstanden. Een heerlijke fiets. Het frame is stijf en het schakelen gaat soepel.
De spiegel en het kentekenplaat heb ik gedemonteerd.
Ook de veer van de standaard heb ik ook verwijderd. Hij klapt niet meer automatisch in. En dat is beter.
De verlichting is ook zeer goed.
Wel is deze fiets bedoeld voor de wat sportievere fietser. Met de hoge snelheden moet je wel je hoofd erbij houden.
Heb in december 2014 de fiets gekocht bij fietsvoordeelshop.Dit is echt een maandagochtend fiets heb er maar 2000 kilometer mee gereden en hij is al 5 keer teruggehaald omdat er twee keer de motor is stuk gegaan, tandwielen set vervangen de lager hiervan stuk.Nu weer een tikkend geluid bij het trappen irritant gewoon voor een fiets van meer dan 2200 euro. Drie keer schade aan de fiets gehad door vervoerder.Nu willen ze niet meer langs komen om alsnog de fiets te repareren.Ze geven je als klant overal de schuld van de eerste keer word er gezegd dat de fiets een service onderhoud nodig heeft terwijl deze pas bij 6000 kilometer nodig is.Nu zeggen ze weer dat het tandwielen set kapot is gegaan door slecht onderhoud van klant.ik maak de fiets elke week schoon en smeer dan gelijk weer de keting.Gewoon een slechte fietsenwinkel als het geld biinen is van je aankoop willen ze niets meer van je weten. Heb er nu een advocaat op gezet.Je heb gewoon 2 jaar garantie op deze fiets.
Dag Johan,
Ik heb ook een Sparta E speed. Het is ook mijn tweede motor nu. De fiets is leuk om mee te rijden, maar de kwaliteit laat toch wat te wensen over. Het tikkend geluid aan de trapas heb ik ook. Ik ben met de fiets naar de fietsenhersteller geweest waar ik Sparta ook heb gekocht, maar die zei : ” ’t zal vast en zeker van het warme weer komen, dat is allemaal aluminium nu en vroeger met stalen trapassen had je dat niet.” Ik weet niet of het aan het warme weer ligt, maar het is wel vervelend om dat constant te moeten horen. Weet jij ondertussen waaraan het tikkend geluid te wijten is en hoe het kan worden verholpen. Alvast bedankt voor je antwoord.
gr. Gert.
Hallo ben ook een bezitter van een e speed sparta en heb ook al wel een paar problemen gehad en ook een nieuwe motor in het achterwiel na 10000 km na 11000 was de ketting en tandwielen helemaal op.ook nu naar 18000 km toe aan de 3e set remblokken, elke dag 28 km enkele reis in weer en wind.
Het tikken komt uit het krankstel zelf los ik dit op door olie in het kleine gaatje te spuiten in het frame bij de trapas, de rode kabel van het schakelen mag ik wel vervangen als ik de overige reviews lees. en een spatlap bij het voorspatbord komt er nu ook op.
Iedereen veel rijplezier
Hallo gert, ik heb zo af en toe ook een tik in de trap as dit kan ik tot nu nog oplossen door een beetje olie te spuiten in het kleine gaatjewat in het frame zit bij de as en dan ook gelijk een beetje links en rechts zodat de keering niet te droog word.
Het tikken was soms tijdelijk te verhelpen als ik een paar keer achter uit trapte ,succes
Dag Jos,
Bedankt voor je reactie. Je bent de eerste die mij daar een oplossing voor aanreikt. Het is een leuke fiets om mee te rijden, maar dat tikken werkte echt op mijn zenuwen. Ik ga zeker eens wat olie in dat kleine gaatje spuiten, als het daarmee (tijdelijk) is opgelost dan is dat het proberen waard. Ik heb mijn fiets in 2014 aangekocht en was de eerste in België die zo een Sparta E speed had. Toen waren ze zelfs nog ingehouden door het bedrijf Sparta voor de Nederlandse markt, maar in België mochten ze al verkocht worden. Mijn dealer woont in Nederland op de Koewacht, hij mocht ze verkopen aan Belgen maar toen nog niet aan Nederlanders. Ingevolge de nieuwe wetgeving heb ik mijn fiets moeten laten inschrijven bij de DIV en voer ik achteraan een nummerplaat (klein model). Ik moet nu ook een helm dragen en heb een verzekering moeten afsluiten. Al bij al loont het nog steeds de moeite en ik bespaart me veel aan brandstof. Spijts de kleine defecten, welke allen keurig in garantie werden opgelost, rijd ik graag op de fiets. Ik heb ook de verlenging genomen van vijf jaar garantie dus ben ik nog enkele jaren veilige om het zo te stellen. groeten, Gert.
Hallo allemaal, interessant om de ervaringen van andere gebruikers te lezen. Ik heb mijn Sparta E-speed nu vanaf januari 2015 en fiets er op en neer mee naar het werk en verder doe ik er bijna alles mee. Inmiddels na ca. 4,5 jaar staat er bijna 20.000 km op de teller en ik heb nog geen seconde spijt gehad van de aanschaf.
Ik fiets er meestal op stand 3 mee, soms bij tegenwind stand 4 en zelden stand 5, de actieradius valt een beetje tegen op en neer naar mijn werk (12,3 km enkele reis) en hij staat nog op ca. 30%. Vandaag voor de 2e keer uitval van de accu tijdens het fietsen, van 45% valt hij ineens terug naar 0 %, en dan moet ik toch nog zo’n 8 km fietsen. In tegenstelling tot de mensen op dit forum vind ik de fiets zonder ondersteuning zwaar fietsen. Zijn er mensen die dit probleem ook hebben gehad? Of ligt het gewoon aan de ouderdom van de accu. Verder vind ik het nl. Nog steeds een heerlijke fiets en zou hem niet graag kwijt willen.