Getest: welke fietsrouteplanner is de beste

Fietsbord - by Karineggin
Als fietser wil je natuurlijk weten hoe je het beste van A naar B fietst of hoe je een mooi fietsrondje maakt. Niet elke fietser is gelijk. De een fietst voor het recreatieve plezier, de ander wil op zijn racefiets zo min mogelijk last hebben van andere weggebruikers of drempels en er zijn mensen die gewoon de weg willen weten als ze ergens op de fiets naartoe moeten. Van adres naar adres of gewoon een rondje. Via verharde paden, de kortste route, snelste route, de recreatieve route , maar welke fietsrouteplanner kun je daarvoor het beste gebruiken? Even rondkijkend op internet kom je diverse routeplanners voor fietsers tegen. Hoog tijd om deze eens onder de loep te nemen en te onderwerpen aan een test.

 

Fietsrouteplanner Fietsersbond : plan je fietsroute of fietsrondje

Wanneer je de planner van de Fietsersbond opent, kom je op een vrij eenvoudig beginscherm waar je boven de kaart niet veel meer keuze lijkt te hebben dan het kiezen van een begin en eindpunt. Bij het typen van de plaatsnaam krijg je een suggestielijst waaruit je eventueel ook kunt kiezen.  Na het invoeren van deze twee punten klik je vervolgens op ‘plan route’ en je route wordt berekent en op de kaart getoond.

Subtiel zijn de knoppen voor meer opties (voorkeur voor racefietsroute, natuurroute, recreatieve route, knooppunten etc.), ook kun je via de link ‘voorgeplande fietsroutes’ zoeken naar een kant-en-klare route.  De opzet maakt het eenvoudig voor nieuwe gebruikers om meteen aan de slag te gaan en je route van A naar B te plannen, maar biedt ook voor doorgewinterde planners voldoende opties om je ideale route te vinden.

fietsplannerfietsersbond

Eenmaal gepland dan krijg je een keurig overzicht van de route met afstand, duur, CO2 besparing en het energieverbruik. Handig is dat je eenvoudig de fietssnelheid kunt aanpassen en ook je routevoorkeur nog kunt wijzigen. Standaard kiest de planner voor de optie ‘makkelijk doorfietsen’. Minder duidelijk is het hoe je extra punten kunt invoegen of je gekozen punten nog kunt wijzigen. Eenmaal bekend met de planner is dit echter niet meer zo’n probleem, want met ‘meer opties’ kun je makkelijk via punten instellen.

Het kaartbeeld is rustig en duidelijk. Doordat er geen knooppunten worden getoond is de routelijn ook goed zichtbaar en onderscheidend genoeg ten opzichte van de rest. Een beetje onopvallend zijn de knoppen voor printen, GPS, bewaren en het delen van de route via e-mail Facebook, Twitter of Google +

Oké alles ziet er dus prima uit, maar hoe doorstaat de planner de test?
De ingevulde testroute is in werkelijkheid iets korter dan de fietsplanner opgeeft en kiest ondanks de instelling ‘makkelijk doorfietsen’ toch nog veel kruip-door-sluip-door straten die vermeden hadden kunnen worden om de route iets eenvoudiger te maken.  De planner kiest niet altijd de fijne gladde wegen om te fietsen, maar stuurt de fietser ook over klinkers en drempels terwijl met slechts 100 meter meer je een glad geasfalteerd fietspad tot je beschikking hebt.

De racefietsroute klinkt goed, maar de uitvoering is helaas iets minder geslaagd: er zitten aardig wat drempels in de route en in de mooi weer maanden is het op deze route zo druk dat je een erg goede racefietser moet zijn om hier fijn tussendoor te laveren, maar dit kan de routeplanner natuurlijk niet aangeven.

Leuk om te zien is hoeveel CO2 uitstoot je bespaart, maar ook dit is relatief want sommige mensen rijden op een elektrische fiets en deze heeft door de oplaadtijd van de accu’s een hogere C02 uitstoot.

De fietsersbond vraagt fouten te melden als er obstakels op de weg zijn of veranderingen in de routes. Zo kunnen ze met behulp van de fietsers en honderden vrijwilligers de planner up to date houden en blijven verbeteren.
Pluspunten: eenvoudige interface, extra opties zitten achter een uitklapvenster, je kunt GPS-tracks downloaden en eigen voorkeuren configureren en je eigen snelheid invoeren. Het ziet er overigens wel gek uit dat wanneer je een racefietsroute kiest de gemiddelde snelheid nog steeds op 18 km per uur staat, maar ach dat is een kleinigheid. Beschikbaar in meerdere talen: Duits, Frans, Engels en zelfs in het Frysk

Minpunten: je kunt de route niet zomaar meer wijzigen en bijvoorbeeld een ander begin of eindpunt kiezen, maar begint dan weer helemaal opnieuw. Een terugreisplannen kan wel.

Webadres: routeplanner.fietsersbond.nl

 

ANWB routeplanner

Bij de routeplanner van de ANWB is het meteen duidelijk dat deze in eerste instantie niet is bedoeld voor fietsers. Google had even wat moeite met het vinden van de fietsrouteplanner van de ANWB. Maar behalve autoroutes plannen kun je hier wel degelijk een route plannen voor de fiets. Handig misschien als je al bekend bent met de planner, maar niet direct de eerste keuze omdat er weinig opties zijn om bijvoorbeeld een mooie recreatieve route uit te stippelen. Eigenlijk is deze kale planner alleen geschikt voor utilitair fietsen als je een eenvoudige route van A naar B wenst of wilt kijken of de fiets een goed alternatief is voor de autorit of het openbaar vervoer.  Je kunt namelijk eenvoudig de verschillende vervoersmiddelen vergelijken en zien wat je bijvoorbeeld bespaart aan tijd, brandstof en CO2 uitstoot.

Pluspunt: vergelijken met andere vervoersmiddelen

Minpunten: alleen geschikt voor utilitair gebruik, weinig opties en functionaliteiten

Webadres: http://route.anwb.nl

 

Falkplan: planjeroute.nl

Op deze website van Falkplan kun je kiezen uit twee soorten planners: een knooppuntenplanner en een routeplanner van A naar B. Daarnaast kun je ook een kant-en-klare recreatieve route zoeken.

fietsplanner Falk
Wat opvalt aan deze planner is het vrij drukke kaartbeeld. De ingetekende fietsnetwerken met de knooppunten en bezienswaardigheden maken plaatsnamen soms onleesbaar en de kaart onoverzichtelijk. Het is hierdoor lastiger hoofd en bijzaken te onderscheiden. Ook de routelijn zelf is vrij dun en het groene startpunt valt weg tussen het geweld van de knooppunten.

Het plannen met knooppunten gaat vrij gemakkelijk, je klikt de gewenste knooppunten aan voor je fietstocht en kunt bezienswaardigheden eenvoudig toevoegen aan je route als de beschrijving je aanstaat. Je hoeft niet per se een aansluitend knooppunt te prikken. Wanneer je een knooppunt verderop prikt, kiest het programma zelf zijn route. Er zijn diverse extra opties zoals het tonen van buienradar op de kaart, het rond maken van je route, printen en opslaan. Voor deze laatste opties is het overigens wel nodig je gratis te registreren.

De van A naar B planner werkt minder laagdrempelig. Het is in het begin even zoeken hoe het adres of de plaatsnaam ingevoerd moet worden. Omdat er zoveel mogelijkheden zijn in één zoekveld is het even onduidelijk wat de planner verwacht. Sterker nog, sommige plaatsen worden niet gevonden als je ze gewoon intypt. Vooral plaatsnamen die uit twee woorden bestaan leveren problemen op. Zoek je op Den Ham dan vind je wel het kasteel, maar niet het adres (de plaats). Bij andere plaatsen zoals Driebergen is de eerste meest relevante in de lijst het station Driebergen-Zeist. Gek is dat bij het intypen van deze naam Zulte, België en Brinkum, Duitsland prevaleren. Eenmaal je begin en eindpunt gevonden dan kun je kiezen voor plannen over de knooppunten of gewoon de kortste weg.

Pluspunten: Prima knooppuntenplanner, veel recreatieve mogelijkheden en plannen langs horeca en bezienswaardigheden.

Minpunten: druk onoverzichtelijk kaartbeeld, invoeren van adres gaat niet altijd naar verwachting

Webadres: http://www.planjeroute.nl/

 

Nederland fietsland : fietsrouteplanner

Bij opstarten wordt het landelijke routenetwerk getoond van Lange afstand Fietsroutes (ofwel LF-routes) en knooppunten. Bij inzoomen worden ook horeca en overnachtingsgelegenheden weergegeven (Fietsers Welkom!). Links van de kaart kun je de routevoorkeuren en je start en eindpunt opgeven. Je kunt dit doen door gebruik te maken van de velden of gewoon in de kaart je verschillende routepunten te prikken. Je kunt behalve adres ook kiezen voor een knooppunt, treinstation, fietsverhuur etc.

fietsrouteplanner nederland fietsland

De fietsrouteplanner van Nederland Fietsland is vrijwel identiek aan de oude versie van de Fietsersbond, maar laadde bij het uittesten zo traag dat de gemiddelde gebruiker zal afhaken. Eenmaal ingeladen en bij een nieuwe poging op een andere dag werkt de planner echter prima.

Alhoewel het kaartbeeld in deze planner ook druk is, blijft het toch aardig leesbaar doordat de routelijn duidelijk en dik is en de knooppunten licht doorschijnend zijn waardoor de ondergrond beter zichtbaar blijft en het geheel dus rustiger dan bijvoorbeeld bij Falkplan. Wanneer je geen gebruik maakt van de knooppunten is het wel storend om deze in je kaart te hebben.

De route wordt van knooppunt tot knooppunt beschreven. Ook hier is het calorieverbruik en de Co2 uitstootbesparing zichtbaar evenals het aantal kilometer. Het aantal kilometer wijkt af van de kilometers die de planner van de Fietsersbond laat zien. Welke van de twee planners gelijk heeft is niet duidelijk. Mogelijk ligt de oorzaak van dit verschil in de gedetailleerdheid van de routelijn.

Pluspunten: Leesbaarheid kaartbeeld,  de planner is beschikbaar in meerdere talen Duits, Frans, Engels en zelfs in het Frysk.

Minpunt: planner soms traag, knooppunten erg prominent aanwezig

Webadres: http://www.nederlandfietsland.nl/fietsrouteplanner

 

Conclusie

Wanneer je alle plussen en minnen van de planners op een rij zet, lijkt de Fietsersbond de betere planner te hebben voor het plannen van je eigen route van A naar B. Overzichtelijk en simpel, maar met geavanceerde opties om je eigen voorkeuren mee te configureren en een prettig kaartbeeld.

Zoek je echter een kant en klare route dan geeft de fietsrouteplanner van Falkplan meer inspiratie, omdat de routes hier aantrekkelijker worden gepresenteerd.

 

 
Tip: Fiets-Fun fietsvakanties Frankrijk, Italië, Denemarken en Nederland. Overnachten in compleet ingerichte De Waard tenten!

5 Comments

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *